Mijn zeemansleven...

Fred's leven op zee


ms Van der Steng In 1952 maakte ik mijn eerste zeereis met de ms Van der Steng. Een dagtocht met een klein cruiseschip van de Marine van Willemstad naar Veere.
Dit was een wervings dag voor de Marine. Dat is er toen niet van gekomen, want na mijn scholing en militaire dienst,werd ik vertegenwoordiger bij de firma Electro-Therm gevestigd aan de Schiedamsevest in Rotterdam. De firma was gespecialiseerd in koeling en ik verkocht cafe- en slagerijkoelinstalaties met als rayon Rotterdam-Noord en -Oost. In het eerste huis links, vanaf de Schiekade in de Proveniers-straat had ik een kamer gehuurd. s’Avonds ging ik wel eens een glas bier drinken in de stad bij de Heinekenhoek op de Coolsingel. Dat was toen zeer populair vanwege de Italiaanse bandjes die daar optraden, zoals Enzo Gallo, Marino di Marini en Peter van Houten.

 


MonsterboekjeNachtwacht Ook kwam ik wel eens een paar huizen verder in de Proveniersstraat. Daar was een kroegje van Henk van Gellekom, dat wel populair was bij varensgezellen. Daar hoorde ik dat, als ik wilde gaan varen, ik maar eens naar de HAL moest gaan, naar personeelszaken als werkstudent en vragen naar de heer Engel of Hengel. Die nam mij direct aan als nachtsteward. Dat was op Vrijdag en Dinsdagmiddag om vier uur vertrok ik al met de Maasdam naar New York. Ik vond het geweldig en als nachtsteward had ik in New York twee vrije dagen. Daar heb ik goed gebruik van gemaakt.
Bij terugkomst had ik bij mijn baas veel goed te maken, want in die tijd hadden we maar een week vacantie en vijf snipperdagen. Maar omdat ik veel verkocht, kon ik gewoon bij hem doorgaan. De HAL stuurde echter maar steeds telegrammen van: “U kunt nu aanmonsteren”. Het varen bleef toch trekken en zulke telegrammen waren zeer uitnodigend. Dus na enige maanden heb ik toch mijn ontslag genomen en heb ik weer aangemonsterd op de Maasdam als nacht-steward.

 


Haiti Na de winter van 57-58 een stuk of tien cruises meegemaakt naar Havanna, Port au Prince, Haiti en Nassau/Bahamas. Terug als diningroom-steward. Goed kan ik mij nog herinneren dat wij in de nacht van 10 December 1957 een zware storm hadden. Direct nadat we de Atlantic opstoomden, sloegen er twee patrijspoorten in. Om die te kunnen repareren moesten we bijdraaien, dus van de wind af, zodat aan leizijde die patrijspoorten gerepareerd konden worden. De waterdichte deuren werden gesloten. Het draaien ging met een enorme slagzij gepaard en binnen enige minuten waren alle passagiers overstuur boven, half aangekleed of in nachtkleding. Als nachtsteward hadden wij onze handen vol, zodat er nog enige stewards opgeroepen werden. Later bleek dat er in mijn hut een halve meter water stond, tot net onder mijn matras.
Salon

Gedurende 1958 maakten wij talloze oversteken, Rotterdam via Le Havre, Southamp-ton, Hoboken visa versa, met soms een extra haven zoals Cobh en Galway in Ierland, en Hallifax en Montreal in Canada. En eenmaal bezochten wij Antwerpen. Na enige reizen in de diningroom ben ik naar een cursus gegaan voor hutsteward. Drie maanden in pension in de Willem Buitenwegstraat. Vanaf 09-12-58 werd ik assistent hutsteward van steward Fransen [toen een begrip] op de Nieuw Amsterdam. Op 12 December 1958 wij waren net uit Cobh (Ierland) vertrokken en enkele ruiten van de brug sloegen in. De Kaptein of de stuurman had glas in zijn ogen gekregen.
Hut Steward We zijn toen teruggevaren naar Cobh om hem naar het ziekenhuis te brengen. Daardoor kwamen wij te laat in Hoboken aan, waardoor de cruise ook te laat begon. De twee cruisetenders op het voordek bleken wij na aankomst te misssen: overboord geslagen!

Na zeven cruises vanuit New York naar o.a. St. Thomas en Havanna, (waar wij op 8 Januari 1959 het laatste cruiseschip waren, dat daar vertrok na de overname door Fidel Castro). Ik kan mij nog goed herinneren, dat wij aan de bar stonden bij Dos Hermanos en dat daar ook al die soldaten aan de bar hingen. Die hadden nog nooit soldij onvangen en waren dan ook blij met een drankje. De Sanghai-bar was al direct gesloten, maar de Apple bar was de laatste avond een gekkenhuis.
Proclamatie Daar namen wij afscheid van Havanna. In Hoboken werd ik afgelost en ging als passagier terug met de Noordam. De hele reis was ik zeeziek, dat ben ik nooit vergeten. Na een vacantie in Breda bij mijn ouders en nadat de Nieuw Amsterdam weer terug was heb ik op 13-04-59 tot 24-08-59 aangemonsterd. Als nieuwe en jongste hutsteward kreeg ik natuurlijk het slechtste dek toegewezen: B-dek, achter boven op de schroef: allemaal emigranten en jongelui. Dat was wel gezellig, maar het betaalde niks. Vanaf 08-10-59 werd ik hutsteward op de nieuwe ss Rotterdam (op het maindeck midden), voor de hutten 263 tot en met 385 stuurboord, achter de Pursersoffice [incl.de Purser Hr.Suister].

Folder Folder In de winter van 59-60 maakten wij een cruise rond Zuid Amerika door het Panama kanaal, Chili en door de straat van Magelhaen met Punta Arenas en de later bekend geworden Falklands eilands, Buenos Aires, Montevideo, Santos, Rio, Bahia, Trinidad en St. Thomas, Op 19-12-59 werden wij gedoopt door Neptunis. Terug naar Hoboken voor de tweede cruise van 16 dagen Caribbean. Daarna deden we de Four Continents cruise naar Port of Spain, Bahia, Rio, Santos, Montivideo, Buenos Aires, Tristan da Cunna isl. (hier gingen de passagiers niet aan wal, maar kwamen de bewoners met hun sloepen bij ons aan boord om iets te eten. Hiervandaan namen we Pinguins mee voor dierenhandel van Dijk in Tilburg) en Cape Town. Hier maakten wij een excursie naar Kaap de goede Hoop en vervolgens door naar Durban.

Bij aankomst trad hier een grote groep Zoeloe dansers voor ons op. Hier maakten wij ook een excursie naar de Vallei van de duizend heuvels. Daarna naar Zanzibar en Mombassa, Aden, Suez en bij de ingang van het kanaal kwam de Willem Ruis het kanaal uit. Die groette ons als eerste, want wij waren het vlaggeschip van de Nederlandse koopvaardij. In Port Said maakten wij een excursie naar de piramiden en een stadstoer door Cairo. Daarna via Haifa en Athene naar Napels en Lissabon.

In Lissabon maaken wij weer een excursie en na terugkomst daarvan, bleek dat ons schip naar de overkant van de haven was vertrokken. We moesten aan boord met de tenders. Tijdens onze afwezigheid waren alle trossen gebroken. Zelfs grote ijzeren bolders op de kade waren afgebroken door de sterke stroming van de rivier de Taag. Na terugkomst in Hoboken werden wij weer mailschip tot 27-8-60. Toen maakten wij de eerste cruise met de Rotterdam in Europa, van Rotterdam naar Tilbury en Oslo daar ging het verhaal dat men de haven speciaal voor de komst van de Rotterdam had moeten verdiepen. Daarbij was een zware bom uit de oorlog op gebaggerd. Dit was tevens mijn laatste reis als bemanningslid en de laatste keer dat ik in Rotterdam aankwam. Van de “four continents cruise” heb ik een lange 8 mm film en vele foto’s gemaakt inclusief de gebundelde beschrijvingen.Ook heb ik nog de scheepsplannen van de ss Rotterdam, de Maasdam en de Rijndam, mijn monsterboek en zakboekje, het lidmaatschap van de personeelsvereniging ss Rotterdam, en de meeste folders van deze reizen.

Het cruisen en de schepen zijn altijd blijven trekken. Sinds onze eerste cruise met de ss Atlas in 1989 [ex Rijndam] hebben mijn vrouw en ik al veel cruises gemaakt, en vooral sinds mijn pensionering werden het er zeker zo’n twee per jaar. Na de ss Atlas maakten diverse cruises. Zie schepen en cruises

Inmiddels hebben wij een hele videotheek van al onze reizen Wereldwijd.Met de Serena maakten wij een cruise van Arnhem naar Wenen door het toen nieuwe Rijn-Main-Donau kanaal. Op een van onze cruises met de Black Watch deden wij Newport op de Bahamas aan en daar lag de ss Rotterdam. Wij zagen dat er een nieuwe naam opgeschilderd werd: Rembrandt. Wij zijn ook aan boord gegaan, maar we werden al snel weer weggestuurd.
Op 19-10-98 maakten wij een cruise met de ss Rembrandt van Barcelona naar Rotterdam waar wij op 27-10-98 met grote belangstelling door veel Rotterdammers werden ingehaald. Vanaf Hoek van Holland tot aan de Wilhelminakade stonden duizenden mensen naar ons te zwaaien. Auto’s toeterden, schepen spoten waterfontijnen en lieten hun scheepshoorns loeien. Dat was zeer indrukwekkend. De volgende dag stond er in het Algemeen Dagblad dat Fred Claessen in Augustus 1960 als hutsteward in Rotterdam aan kwam met zijn laatste reis, maar nu als passagier en in een suite. Met de ms Rapsody, de ms Astor en de ms Seabournsun hebben we Durban bezocht. De ontvangst daar was precies zo als in 1960: aan dezelfde pier en ook een Zoeloe dansgroep die ons verwelkomde. Na al onze cruise ervaringen zijn cruise schepen tot 30.000 ton en met 500 tot 800 passagiers het meest persoonlijk. Dat geeft de romantiek van het oude cruisegevoel. Daarboven zijn het geen cruiseschepen meer, maar floating resorts met geweldige shows en met veel pracht en praal. Allemaal zeer goed georganiseert het is net Las Vegas.
Barbedos

In februari 1960 waren wij met carnaval met de nieuwe Rotterdam in Rio, nu februari 2004, 44 jaar later waren we daar met de nieuwe Queen Mary II. Cunard had voor alle passagiers plaatsen gereserveerd in het Carnaval Dome. We werden onder begeleiding vervoerd, het was geweldig. Er zijn twee theaters waar wij mooie en grootse shows en entertainers hebben gezien. Veel restaurants, die wij ook alle bezocht hebben. De afternoon tea en het dansen ‘s avonds in de Queens room had de grandeur van toen. De Queen Mary 2 is een drijvend paleis, overweldigend groots en met de glamour van zijn voorganger. Nog nooit waren wij op zo’n mooi en elegant schip. Dit slaat werkelijk alles. Het vaart ook niet, het verplaatst zich. Je voelt niet dat je op een schip bent en wij hadden toch windkracht 6 a 7. Onze hut was perfect ingericht met een interactieve Philips tv en een heerlijk bed. Wij hebben ons ook elke morgen verslapen. Het is een Liner, geen cruise schip. Zij is er voor gemaakt om transatlantische routes te varen, net als de Queen Mary I. Het lijkt ons geweldig naar New York te vliegen, enkele dagen Amerika te doen en dan terug te varen met dit schip. Dan heb je ook geen jetlag en je komt relaxed weer terug. Dit is echt aan te bevelen.
Queen Mary IIYouTube

Doop Westerdam 25 April 2004 maakten wij de doop mee van de Westerdam door onze filmdiva Renee Soutendijk, waarna wij aan boord gingen voor een 12 daagse cruise op de Middellandse zee.

Na een veel te lange en vermoeiende vliegreis kwamen wij 15 Maart aan in Honolulu. Na wat bijgekomen te zijn in Hotel Kapiolani genoten wij van Waikiki beach, prachtige boulevard met vriendelijke mensen veel te zien en te beleven.
17 Maart vertrokken wij uit Honolulu met de Legend of the Seas naar Lahaina Maui waar wij voor anker gingen. Bij het ontbijt bleek dat om ons heen de walvissen opdoken prachtig om te zien maar moeilijk om te fotograferen. Na Nawililiwili en kailua Kona [van De Kona Koffie] passeerden wij de werkende vulkaan op Hilo, vuurrode lava stroomde van de berg naar zee, indrukwekkend om te zien.
Na Hilo en vier zeedagen gingen alle passagiers van boord en met bussen naar de U.S. vandaar voeren wij met drie passagiers [738 bemanningleden werkten nu alleen voor ons] naar San Diego een stille en overweldigende binnenkomst.
Dansen Paaszondag zeer stil in San Diego, hier hebben wij een lange wandeling gemaakt eerst langs Seafront daarna door Frontstreet, 5 street terug naar het station en het beroemde vliegdekschip Midway nu een museum. Nu begon onze tweede cruise via Cabo San lucas, naar Acapulco, Hutatulco mexico, Puntarenas Costa Rica, door het Panama Kanaal waar altijd veel te zien en te beleven is, met aan het einde Cristobal alwaar nog de mogelijkheid was souvenirs in te kopen.

Aruba is voor ons nog steeds de mooiste plaats met veel mooiere stranden dan op Hawai, met de aller vriendelijkste mensen. Deze cruise eindigde in Fort Lauderdale, daar hebben wij een lange wandeling gemaakt in gezelschap van een Amerikaanse komiek, naar de jachthaven bij het Marriot hotel.
Kapitein Hier begon onze laatste cruise via Bermuda naar Ponte del Gado om op 20 April te eindigen in Lissabon. Na een vermoeiende dag op het vliegveld van Lissabon met vertraging naar Amsterdam, waarna met een taxi naar Eindhoven, wij waren om half tien thuis. Dit was een bijzondere cruise met een mooi schip wij genoten van het entertainment, elke avond hebben wij gedanst op de muziek van Stanley Tyranowski en zijn kwartet, wij werden vrienden.
Ook met een zeer innemende en sympathieke Kapitein die ons zelfs twee keer aan Captain’s dinner uitnodigde, het klikte tussen ons de bemanning en de Kapitein, dit maakte deze cruise tot een van onze allervriendelijkste. Nu na zo’n 35 verschillende cruises hebben wij geconstateerd dat de cruise romantiek aan het verdwijnen is. De toekomst brengt Las Vegas op zee, steeds goedkoper, maar straks moet wel aan elke counter afgerekend worden. De dining rooms worden onderverdeeld in specialiteiten restaurants, Frans, Italiaans, Amerikaans etc. alle met hun eigen prijzen.
18 December 2005 vlogen wij naar Sydney waar wij inscheepten op de P&O Artemis voor een halve Wereldcruise van 58 dagen eindigend op 12 Februari 2006 in Southampton. Nieuw waren de Pacific eilanden Tonga, West Samoa, en Christmas Eiland. We hebben de hele reis mooi weer gehad, maar het waren wel wat veel zeedagen, op wel een mooi en goedvarend schip.
Van Sydney 18 december 2005 naar Southampton 12 februari 2006

Route cruise

Na een zeer vermoeiende vliegreis met Lufthansa via Frankfurt, Munchen en een doorstart in Tokio arriveerden wij 12 Maart 2006 in de prachtige Cruise Terminal van Yokohama waar wij enthousiast door de bemanning werden ontvangen. Waarna wij getuige waren van de doop van de Amadea met alle daarbij behorende Japanse ceremonieën. Video Doop Amadea.Doop Amadea Om de Video-clips te bekijken dient u te beschikken over Quick-Time Player U kunt deze gratis downloaden via: http://www.apple.com/nl/quicktime/download/win.html

De Amadea is een mooi en gezellig schip met een zeer vriendelijke en gemotiveerde bemanning. Een stabiel schip met een uitstekende keuken, zeer schoon en fris. Dit schip is voor ons 4 sterren waard. De hele reis van 42 dagen hadden wij een dag regen in Hiroshima en geen enkele ruwe zeedag. Wij hadden weinig zeedagen en bezochten vele interessante landen met mooie steden met voor ons uitschieters zoals Yokohama, Signapore, Klang, Sjanghai en Hongkong. Wij bevoeren vele zeeën en deden zo'n 20 verschillende havens aan. Dit maakte onze Wereldreis kompleet. Van Yokohama 12 Maart 2006 naar Venetië 23 April 2006.

Route Cruise

Fred en Rita's Combi-Cruise met de ms Century & ms Amsterdam (oktober-november 2006)
USS Wasp Een Transatlantische oversteek van 13 dagen.
Met de ms Mercury van Barcelona via Villefranche, Malaga en Madeira naar Miami. 9 November 2006: transfer naar Fort Lauderdale en een 10 daagse cruise met de ms Amsterdam via Half Moon Cay Bahamas, Oranjestad Aruba, Willemstad Curacao, Panama-Kanaal en Puerto Limon Costa Rica. Terug 19 November 2006: Fort Lauderdale. Dit noem ik een Combi Cruise. Tijdens de oversteek werd een passagier ernstig ziek. Een dag na vertrek uit Spanje werd deze door een Helicopter uit Cadis opgehaald. In Madeira regende het hard. Dus veel hebben wij niet gewandeld. Een dag na Madeira werd er een passagier vermist. (over boord???) Een hele consternatie. De volgende dag was er een zieke en een gewonde passagier. Deze werden opgehaald door de US Navy Carrier USS Wasp. Een zeer indrukwekkende belevenis.
USS Wasp, Rescue-work November 2006 YouTube

Door al het oponthoud kwamen wij niet om 7 uur maar om 11 uur aan. De transfer bracht ons naar Fort Lauderdale en om 2 uur waren wij ingescheept. De cruise met de ms Amsterdam was een echte luxe cruise: twee sterren beter dan de ms Century. Een mooi schip met prachtige teakhouten zonnedekken, zeer veel kunst en gezellige lounges met een zeer goede keuken. Zeker een Michelin Ster waard. Half Moon Cay is een eigen eiland van de Holland Amerika lijn. Een echt paradijs: heerlijk gezwommen in een glasheldere Caribbean.Het geeft ons telkens een fijn gevoel op Aruba te zijn. Het terras van de Paddock was weer goed toeven en zij hebben de lekkerste Sate met frites. Bij aankomst op de pier in Willemstad werden wij verrast door Brigit, de dochter van een kennis. Bij ons bezoek aan fort Amsterdam kwamen wij onze Koningin Beatrix tegen die lachte innemend naar Rita. Die was zeer vereerd en blij haar in het echt te hebben gezien. Onze dag kon niet meer stuk.
Willemstad Curacao November 2006YouTube

Het Panama-Kanaal was onze zesde keer. Dus dat wordt routine, maar het blijft interessant. Puerto Limon op Costa Rica was voor ons nieuw. Niet zo bijzonder. Wij hebben hier een treinreis met een bananentrein gemaakt. Drie uur door de rimboe en veel bananen plantages. Leuk, al duurde de treinreis wel lang.

De volgende dag werden wij door Captain Dirk van den Berg en de Hotel Manager Willem Cruijsberg uitgenodigd aan de Captain’s table in the Pinacle Room. Een gezellige avond en een uitstekend diner (met iets teveel wijn!

In het voorste trappenhuis hangt een schilderij van Stephen J. Card, waardoor ik bijzonder ben getroffen, omdat dat de schepen zijn waarop ik elk een jaar heb gevaren.Meer van zijn werk is te zien op: Maritime Artist Captain Stephen J. Card
Kunstwerk

c. Columbus De MS c Columbus, 14.000 ton,is het kleinste cruiseschip van alle voorgaande cruises. Wij hebben van 2 mei 2007 een cruise gemaakt van Nice naar IJmuiden, rond het Iberisch schiereiland. Aan boord waren wij de enige Nederlanders. 98% waren Duitsers. Ons Duits ging weer prima en wij waren al snel vrienden. Wij hebben prachtige steden bezocht zoals: Barcelona, Malaga, Cadiz, Lissabon en La Coruna. Doordat wij een storm hadden van windkracht 12 konden wij niet in de haven van St. Malo. Dat was een tegenvaller, maar Zaterdag waren wij in Oostende en dat maakte veel goed.Fijn was het weer in IJmuiden aan te komen. Om negen uur gingen wij van boord. Een goede vriend wachtte al op ons en om 10.30 uur waren wij thuis. Het voordeel van een kleiner schip is dat het in minder diepe havens aan kan meren. Het is een gezellig en comfortabel schip. Het wordt perfect onderhouden. Zeer goede service. Het eten was uitmuntend en van alle cruises het allerbeste. De kok verdient een Michelin Ster!

Vanaf 24 Mei 2007 heb ik vier dagen mijn dochter bezocht in New York City. 25 Mei 2007 bezocht ik met haar de pier van de Holland Amerika Lijn in de 5e straat in Hoboken NY. Terug op de plek die ik 47 jaar geleden in 1960 voor het laatst had bezocht. De verandering is enorm: geen dokken en pieren meer, maar een prachtige boulevard met grote appartementen en hotels, de Frank Sinatra boulevard, naar hem vernoemd omdat hij in Hoboken is geboren. Het hele gebied heet nu de Gold Coast.
Zie de video clip hoe het was toen en nu: Hoboken Pier 1957-2007YouTube

Hoboken pier Op de brug

Onze tweede combi cruise. Met de Brilliance of the Seas en de Prinsendam in 2007.
Barcelona 2 Dec. transatlantisch naar Miami. Capt. Hakan kwam ons al direct verwelkomen hij had promotie gemaakt en was overgeplaatst van de Legent naar de Brilliance. Het weerzien was aller hartelijkst. Wij maakten ook kennis met Karin zijn simphatieke moeder die de kerstdagen bij haar zoon doorbracht. Hij nodigde ons uit aan de Capt tafel en een borrel in zijn appartement. Samen met Karin brachten wij een bezoek aan de brug.
Een nieuwe haven voor ons was Santa Cruz Tenerife op 8 dec. Een prachtige stad met veel oude gebouwen en parken zelfs een moderne tram. Hier maakten wij een wandeling van wel twee uur met koffie op een mooi terras. Na een rustige overtocht was het goed toeven in Antigua waar wij constateerden dat er weer veel winkels bijgekomen waren van de zelfde ketens als op alle andere eilanden.
Brilliance of the SeasYouTube 17 Dec. Miami. Hartelijk afscheidgenomen van Karin en Hakan
Via de Aventura mall naar Fort Lauderdale waar wij na uren oponthoud vertrokken met de Prinsendam voor een Kerstcruise van 17 dagen in de Caribean. Na drie zeedagen gingen wij elke dag een paar uur stappen in een andere haven. Nieuw voor ons waren Beqiua en St.Barth. Daar gingen wij voor anker tussen wel 50 zeer grote yachten waaronder de Octopusy en de Rising Sun, ook lag er een mooi klein Ned. cruise schip de Sherakhan.
MS PrinsendamYouTube

Kerstmis werd gevierd in de lounge, het zingen van kerstlieden door een groot deel van de bemanning erg sfeervol. Nieuwjaar vierden wij in de crouwelsnest, natuurlijk met campagne. Met de tafel hadden wij het getroffen zeer lieve en simphatieke tafelgenoten
3 Jan waren wij weer in Miami waar we nog 3 dagen verbleven in hotel Cordoso. Het hotel ligt in het Art Deco center aan Oceaandrive en is eigendom van Gloria Estefan, hier hoorden wij 3 dagen lang haar muziek. Wij bezochten Lincoln Blv. de beach en makten lange wandeltochten. 5 Jan vlogen we met Martinair naar huis waar wij Zondag om een uur aankwamen.
Hotel Miami Rita terras De verjaardag van Rita vierden wij in Katakolon Griekenland een prachtige dag 22 graden op een terras aan de boulevard. Die avond vierden wij haar verjaardag aan boord van de ms Astor, een party met leuke cruise vrienden, tot in de late uurtjes. Het was een hernieuwde kennismaking met de Astor. Het viel enorm tegen zo goed als het in 2001 was zo slecht was het nu, echt geen 3 sterren waard, alles was veel minder het schip, de passagiers, het eten, het entertaiment. De lounge was meestal overdag en avond gesloten. Alleen de laatste dag bij de vaarwel party had men enige moeite gedaan, wij hebben zelfs kunnen dansen al was het maar 5 minuten. De cruiseroute was perfect daar hebben wij van genoten maar niet van het schip.
AstorYouTube

Onze Koningin Koningin Beatrix

Onze derde Combi cruise was met de Ms Eurodam vanuit Kopenhagen naar New York . Met de QM II terug naar Southampton, gewoon een ouderwetse Transatlantische overtocht vv. De Eurodam is een mooi schip dezelfde grootte als De Westerdam met een dek en vele hutten meer, meer massa en behalve het promonade dek alle dekken van vinyl. Het eten was weer veel de hele dag door maar niet bijzonder, doorsnee cruiseschip. Op onze route naar New York deden wij toch een paar nieuwe plaatsen aan zoals Thorshavn, Reykjavik, st John, en st Pierre, interessant was de passage van de Prince Christian sound in Groenland. 50 jaar geleden was ik voor het laatst met de ss Maasdam in Halifax een oude spoorwagon stond hier nu als monument, toen gingen de passagiers op de kade van het schip in de stoomtrein sommigen voor wel 5 dagen.Van alle schepen van de lijn vinden wij de ms Amsterdam het mooiste vriendelijkste en het minst massa, men zegt dat de ms Rotterdam net zo is dus die nemen wij nog wel een keer. Terug transatlantisch met de ms QM II, dat is geweldig om bij te komen van zeer vermoeiend New York en geen yetlag, Dit was onze tweede kennismaking met de Liner. Het was net als de vorige keer geweldig, wat opvalt is de vriendelijkheid en discipline van de bemanning. De Kapitein voelt zich een Commandore en is de hele dag aan het woord. Helemaal de top is de ballroom met verschillende orkesten met zelfs een bigband. De laatste keer dat ik met een schip uit New York vertrok was in 1960 met de ss Rotterdam, nu was het naar mijn beleving net zo imposant.
EurodamYouTube Queen Mary IIYouTube

Mijn Konignin Rita met kapitein

18 April to 2 Mei 2009 maakten wij een cruise met de ms Regatta Oceania Cruises van Istanbul naar Venetie. Zeer goed schip, luxe ingericht mooi gedecoreert en een zeer goede keuken, een heel goed orkest geen grote shows. 580 Passagiers, dit was weer eens echt cruisen zoals het hoort te zijn, elke dag een haven een goede organisatie.
Restaurant Toscana
RegattaYouTube

Met de Norwegian Gem maakten wij een cruise van een week op de Middellandse zee waarna een 6 daagse Trans Atlantische oversteek van Malaga naar New York. Elke dag was het stormachtig met golven van 8 tot 10 meter, dat konden wij verwachten in December. Wij waren niet zeeziek we maakten behoorlijke klappen op de golven niet zo prettig maar wel mooi om te zien hoe het schip in de golven duikt en het water over de boeg stroomt. Het is een goed varend en mooi gedecoreerd schip met een goed management speciaal bij het in en ontschepen. Norwegian Gem De Sympathieke Kapitein en Filippijnse bemanning maakten ondanks het slechte weer er een comfortabele overtocht van. Veel Amerikanen met overgewicht die konden 24 uur eten in Freestyle restaurants, met deze ervaring is dit niet ons concept er was altijd een lange rij voor de maaltijden. In New York was het geweldig te logeren bij onze dochter en schoonzoon, na 5 dagen vlogen wij van Newark naar Fort Lauderdale om in te schepen op de ms Rotterdam voor de Kerstmis cruise naar San Diego.

Norwegian GemYouTube

Onze46 ste cruise de Kerst cruise met de ms ROTTERDAM, vaarden wij 24 December 2009. 50 jaar en een week later weer door het Panama Kanaal.
MS RotterdamYouTube
Alle brochures dagboeken van de cruises het eerste jaar op de ss ROTTERDAM inclusief de 8 mm films door mij gemaakt en nu gedigitaliseerd zijn nu te zien op You tube. ss Rotterdam eerste jaarYouTube
Folder RotterdamProclamatie
De keuken deze kerst cruise was zeer goed met veel formal dinners goed geklede mensen een prettige en relax sfeer veel muziek en wij hebben veel gedanst in de Pacific bar bij een goed trio. De temperatuur was tropisch het achter dek werd elke morgen gereserveerd door 260 Hollanders, dus niet de Duitsers dat verwijten.

Na 10 uur non stop vliegen met Air Berlin Dusseldorf-Miami hadden wij snel de shuttle te pakken naar het Crowne Plaza hotel op de luchthaven. De volgende ochtend waren we vlot in Fort Lauderdale en snel aan boord, na de lunch weer van boord daar stond onze dochter Marie Claire en haar man Robert al op ons te wachten. De schatten zij waren uit New York over gekomen om ons te zien en uit te zwaaien, dat viel zwaar tegen want daar zijn in het geheel geen faciliteiten voor. Wij zijn met hun gehuurde Beagle naar een Grieks restaurant gereden in de Plantation en hebben daar gezellig bijgepraat. Terug in Fort Lauderdale en na een emotioneel afscheid weer aan boord voor de cruise over de Atlantic. Nu heb ik zeker al zo’n 40 keer de crossing gedaan maar nog nooit zo gladjes met prachtig weer 25 graden elke dag. Horta en Ponta Delgada charmante plaatsjes daar is het goed wandelen. Cadiz is een prachtige stad zoals meestal hebben wij uren gelopen en af en toe een terrasje gepakt. Portimao heeft een prachtige Marina en aansluitend Praia de Rocha een prachtig strand zeer breed met heel mooie hotels.
Lissabon daar zijn wij recht de stad in gelopen en na zo’n driekwartier klimmen bezochten de Basiliek met daar tegenover een Botanisch park met een fijn terras. Hierna een bezoek gebracht aan het Parlement gebouw . De volgende dag langzaam de rivier De Taag afgevaren en hadden weer zo’n mooie dag op zee. La Coruna daar heb ik bij aankomst opnamen gemaakt van Jose die stond opnamen te maken van onze aankomst.
Morgens de stad in geweest en na de lunch naar de andere kant van de stad naar het strand gegaan maar daar was niemand te zien voor het strand was het nog net iets te koud. Bilbao was nieuw voor ons een echt geweldige stad zeer modern klasse mooie boulevards een winkel paradijs. We zijn naar het Guggenheim Museum gelopen maar zijn niet binnen geweest voor ons te modern.
Na de laatste zeedag Falmouth een charmante plaats maar een beetje verwaarloosd en veel panden die leeg staan.
Maritime Paintings In Le Havre nu eens niet het strand bezocht maar het stadhuis en omgeving mooie winkels en park.. Dover was stil op Zodag maar op de boulevard was de herdenking van de overtocht van Charles Rolls die 2 Juni 1910 met zijn vliegtuig in 95 minuten heen en weer over het Kanaal vloog, hier stonden meer dan 100 Rolls van de gelijknamige club inclusief picknick manden met serviezen wat Rita daar het mooist van vond.
Avonds was het afscheid nemen van onze nieuwe vrienden en natuurlijk de onvermijdelijke Baked Alaska. Maandag morgen was ik er al vroeg uit om de aankomst te filmen in Amsterdam. Om 8 uur waren wij een der eersten die ontscheepten, met de taxi naar Centraal we hadden de trein om 8.40 zeer druk maar het volgende station ging de helft er uit en hadden we een mooi plaatsje tot Eindhoven, om 10.30 thuis geweldig dit was nog nooit voor gekomen zo snel na een cruise thuis. Tijdens de reis heb ik kennis gemaakt met de Food en Beverage manager Norbert Kovacs waarvan ik het prachtig boek van Stephen J.Card cadeau kreeg waarvan ik nog steeds geniet. PrinsendamYouTube

Onze tafel Van 7 Dec.. 2010 tot 11 Jan. 2011. De ms. Marco Polo Amsterdam-Amsterdam. 2 keer de Atlantische Oceaan naar de Caribbean vv wij bezochten 16 havens en legden 10 000 nautische mijlen af in 35 dagen. Eem mooi oud schip zeer goed varend schoon en gezellig, prachtig weer slechts eenmaal regen een middag in Aruba. Het was fijn onze vrienden in Curacao en Aruba weer te zien. Bij het inschepen in de vertrekhal maakten we kennis met heel fijne mensen en deelden de tafel samen hebben wij geweldige dagen met veel plezier van deze cruise genoten. Dit was fijn de eerste cruise naar de zon zonder te vliegen.
MS Marco PoloYouTube

Rita kabelbaanDinerCruise 49. 27 maart na een vlucht van 10 uur Dusseldorf-Miami en een nacht hotel hadden wij een perfecte inscheping in de Miami cruise terminal. De Marina is een zeer luxe en sjiek middelklas kruisschip rijkelijk gedecoreerd met veel Art en Venitiaans glas. Na twee dagen bezochten we Savannah een prachtige stad een heel ander Amerika evenals de volgende dag Carlston beide historische steden  jammer dat het weer niet zo mee werkte.  Twee dagen later een riante aankomst in New York twee zonnige dagen met bezoek aan onze dochter en schoonzoon Marie Claire & Robert . Zij zijn pas verhuist van de Chesea Modern aan de 18 th straat Oost naar  het centrum van Soho.  Dit is een mooie oude buurt hier wandelden wij langs alle nieuwe projecten die Robert na de crises is begonnen, indruk wekkend. Na een speciaal door Robert verzorgd diner zij we blijven slapen. De volgende dag had Marie Claire een open huis in Chelsea Modern en hebben wij na de lunch afscheid genomen. Wij waren ruim op tijd aan boord en hadden een prachtig afscheid van New York. Het verblijf aan boord de volgende zeedagen was voortreffelijk, met onze nieuwe vrienden Floor & Rob hebben wij gezamenlijk alle speciale restaurants bezocht maar voor mij sprong de Grand Diningroom er toch uit. Prachtig weer hadden wij in Bermuda en Madeira waar we met de Kabelbaan hoog in de bergen een riant uitzicht over de stad en haven bewonderden. Na Malaga waar wij een lange wandeling maakten met een bezoek aan ons favoriete terras.
De ontscheping  in Barcelona ging perfect net als de vlucht en treinreis, we waren om 8 uur thuis. MarinaYouTube

GibraltarVaarwel Cruise 50. ms Ryndam 2 Mei-22 Mei. 2011. Rotterdam-Rotterdam geweldig zonder te vliegen, van huis tot de cruise terminal vv. 1 uur en 10 minuten, zo snel hadden wij dat niet verwacht zo vroeg dat wij samen nog koffie konden drinken in hotel New York. Het vertrek van de kade was van ouds veel wuivende wegbrengers wij zagen hen langzaam verdwijnen evenals de ss Rotterdam. Langs de Nieuwe Waterweg stonden veel kijkers en na twee uur verlieten wij de pieren van Hoek van Holland. De route was perfect in 21 dagen 16 Havens, we hebben in alle plaatsen veel gelopen en veel gezien en ervaren. De hut was prima, het eten aan boord zag er goed uit maar smaakte minder. De bemanning was zeer vriendelijk niet de staf die voelden zich manager die liepen naast hun schoenen, het was de minste cruise van alle amper drie sterren. RyndamYouTube

RitaMet de kapiteinCruise. 51 ms Nieuw Amsterdam Leuke cruise op de Middellandse zee met de start in Venetie via mooie havens in Croatie, Griekenland en Italie naar Barcelona. Het weer was perfect net zoals de gehele route we hebben aardige en nette mensen ontmoet leuke en interessante gesprekken gevoerd, elke avond een wijntje en dansje in Ocean bar. Wij kregen een medaille voor goed gedrag. ms Nieuw AmsterdamYouTube

VuurwerkRita en JoseCruise 52. 20 Dec. 2-11-5 Jan. 2012 De Kerstcruise met de Queen Elizabeth was erg goed ,een heel mooi schip prachtig gedecoreerd met veel entertainment en een mooie route. We hadden geluk met het weer veel zon een aangename  temperatuur voor de tijd van het jaar een heel rustige zee. Na een lang contact maakten wij kennis met Jose Montero hij stuurt altijd de films van de binnen en uitgaande schepen in La Coruna hij heeft ons La Coruna laten zien. Nieuw Jaar met de jaar wisseling waren wij getuige van een groots vuurwerk. Queen ElizabethYouTube

VriendenDubaiCruise 53. Dubai-Civitaveccia. Met onze goede vrienden Toine en Franz hadden wij een perfecte vlucht Amsterdam-Dubai we arriveerden laat in het hotel voor Dubai moesten wij nog een nachtje wachten. De volgende morgen een snelle sightseeing per taxi voor de inscheping op de Brilliance of the Seas. Amsterdam - DubaiYouTube

Na 5 jaar[cruise 39] weer dit bijzonder mooie schip met zijn mooie shows en dans trio's en vriendelijke bediening. We hadden mooi weer een plezierige vaart en veel lol ook zagen wij Stanley en zijn trio weer terug die elke avond weer ons favoriet dans nummer speelde De cruise romantiek is compleet verdwenen het is nu commercieel, veel normale items zijn geschrapt of daar moet je nu voor betalen een bezoek aan de brug kost nu 150$ op het eind van de cruise heb je twee keer of meer voor de cruise betaald. De cuisine was niet zo smakelijk weinig variatie geen yoghurt cups, of bessen voor het ontbijt, teveel kip en zalm voor lunch en diner. voor een goed diner moest je een afspraak maken met een van de twee speciale restaurants a 50$ pp. De havens waren niet zo interessant deze werden aangedaan voor het maken van tours van 12 en 13 uur erg duur 200$ en 250$ een glas goedkope wij koste 9.20$. Brilliance of the SeasYouTube

Rita en StanleyFred en RitaCruise 54. Civitavecchia-Amsterdam. Na 54 cruises op wel 45 verschillende schepen zijn wij toch voldoende expert cruises te beoordelen, did was de slechtste cruise die wij ooit gemaakt hebben. Het schip de Entertainment en de bedienden waren nog net zo goed als 5 jaar daarvoor. De cruise was goed koop evenzo het eten de spelletjes, de office, en de meeste passagiers. Nachts lawaai uit de grill keuken onder de balkonhut waardoor wij uren wakker lagen. Gibraltar en La Coruna waren zoals de vorige bezoeken prettige plaatsen om te wandelen en winkelen. De andere twee havens Le Havre en Dover hebben wij gemist daar hebben wij slaap ingehaald. Civitavecchia - AmsterdamYouTube

FredRotterdamCruise 55. Rotterdam-Singapore. Asia Cruise met de ms Rotterdam via een rustige en kalme zee met veel havens waarvan sommige die wij niet eerder bezochten waar wij lange wandelingen lange wandelingen maakten. Deze keer hadden wij een Lanai hut. In Europa was het weer koel en maakten wij niet veel gebruik van onze gereserveerde dekstoelen maar het was wel gemakkelijk een achterdeur te hebben.In Abu Dhabi hadden wij een upgrading naar een balkon hut. In de dining room hadden wij dezelfde tafel 304 voor ons twee zoals in een eerdere cruise, met een paar waethers Demy and Atang. Voor het diner bezochten wij de Ocean Bar en maakten wij een dansje met een wijntje. Na het diner bezochten wij de show en in de bar maakten wij nog een praatje met mede passagiers. Gedurende de cruise maakte ik foto's voor de Holland America Blog en Shipping-Nieuwsclippings, Julie Ellis gaf mij 500 internet minuten om de foto's te mailen. Wij ontmoeten Leni en Roel samen met hun waren wij uitgenodigd door Piet Sinke en zijn vrouw Elisabeth de uitgever van Shipping-Nieuwclippings zij verzorgden een geweldige bezichtiging van Singapore.

FredRotterdamCruise 56. Indonesia Cruise Rotterdam. Wij bezochten verscheidene welbekende havens, daar huurden wij een plaatselijke becak taxi soms wel voor 3 uur het was leuk vanuit zo' taxi te filmen. Wij bezochten de oude traditionele Schooners. In Bali waren wij 2 dagen, tijd genoeg om heel veel te zien en te beleven dit was een leuk weerzien evenals Lombok er was maar weinig veranderd in die 18 jaar. Indonesia Cruise RotterdamYouTube

Kaart Kaart

Christus de VerlosserLoungingCruise 57. Rio-Barcelona 2 April-20 April 2015. Seven Seas Mariner. Goed georganiseerd door VCK Travel met een groep van 40. Amsterdam Rio goed Hotel Windsor
Atlantica. De volgende dag een excursie naar de Corcovado na een leuke lunch een bezoek aan de Suikerbroodberg. De volgende morgen was het even schrikken bij het openen van de gordijnen waren wij oog in oog met de ramen wasser. Na een wandeling op Copacabana Beach was het inschepen aan boord van de Seven Seas Mariner,
het inschepen was aan boord dat liep gesmeerd. Het schip zou 6 sterren zijn 4 zou zeker genoeg zijn. De groep maakte de reis erg plezierig leuke mensen samen maakten wij de excursies en waren de avonden na het diner heel gezellig. Het schip voer heel stabiel en met de zon was de reis heel rustig en relaxt. De transfer in Barcelona naar het vliegveld was met een kleine sightseeing goed verzorgd. Regent Seven Seas MarinerYouTube

Cruise 58

Cruise 57 en 58. Met de Liner Queen Mary 2. Wij vaarden Southampton New York 22-7 vv 11-8-2015.
31 Juli in Soho ny 2 dagen en Clinton Dutchess ny 3 dagen logeerden bij onze dochter en schoonzoon. Wij hadden een mooi en plezierig verblijf. Op 4 Augustus vaarden we weer terug naar Southampton. Queen Mary 2 CunardYouTube

Meer films:


YouTube Vimeo

Rita & Fred Claessen


Free counter and web stats